news

IDRÆTSTEKNOLOGISTUDERENDE ARBEJDER HJEMMEFRA UDEN IS OG ISHOCKEY-KLINGE

Kristian Holmeå Grosen studerer idrætsteknologi og fortæller om, hvordan han finder alternative løsninger i projektarbejdet under den midlertidige fysiske nedlukning af AAU.

Last modified: 01.04.2020

Kristian Holmeå Grosen læser idrætsteknologi på 8. semester og studerer i denne tid hjemmefra grundet den midlertidige fysiske nedlukning af AAU. Kristian Holmeå Grosen og studieleder Mette Dencker Johansen kommenterer her på situationen. 

Hvordan har du indrettet dit hjemmekontor? 

Når man bor i en toværelseslejlighed med sin kæreste, er pladsen meget begrænset. Jeg arbejder for det meste ved spisebordet, hvor jeg sidder på en gammel teaktræs skolestol med en pude. Puden er bestemt den vigtigste del af ”kontoret”. Samtidig sidder min kæreste ofte i sofaen, og hvis vi begge har digitale møder, må én af os overgive sig til sengen i soveværelset.

Hvordan håndteres projekt og undervisning i denne tid?

- På studiet har vi heldigvis overstået de fleste forelæsninger, så det er begrænset, hvad der mangler der. Der mangler dog et fag – numerisk modellering. 20gr8200 som vores gruppe så smukt hedder, valgte i sidste uge at omlægge projektet, da isen i Gigantium er blevet slukket. Vi var i gang med at undersøge, hvorvidt forskellige belægninger kan reducere friktion mellem is og en ishockey-klinge. Vi overvejede andre muligheder for at udføre et eksperimentelt forsøg, men vi blev enige om at udarbejde en konsulentrapport til vores samarbejdspartnere. Konsulentrapporten kommer for eksempel til at indeholde en udførlig gennemgang af metoden, så andre studerende på et senere tidspunkt vil have nemt ved at udføre det – samt relevant teori om friktion mellem isen og klingen. Det er ærgerligt, da jeg synes hele processen med metodeudarbejdelse, udførelse af forsøget, dataindsamling og dataprocessering er det bedste ved projektarbejdet. Det er her jeg lærer mest. Alt skrive -og læsearbejdet er nu det eneste, der er tilbage. Men vi har et rigtig godt sammenhold på AAU Idræt – og det betyder også meget i denne tid, selvom vi må nøjes med at mødes på digitale platforme.

Hvordan får du projektarbejdet til at fungere bedst muligt mens du skal studere hjemme?

- Arbejdet starter ca. klokken 08.00 i hverdagene, men ud over det, tager jeg mig friheder i forhold til, hvor lang tid jeg arbejder ad gangen. Vi ender stort set med at arbejde alle ugens dage alligevel, så om det bliver 4 timer den ene dag og 8 timer den anden dag, tænker jeg ikke så meget over. Vi har en plan for, hvad der skal laves og følger den. Der ingen grund til at slide sig igennem en opgave, hvis tiden tillader at man spiller lidt PlayStation eller løber eller går en tur. Lige nu føles det som om, der er mere tid til rådighed. Men nu har jeg selvfølgeligt heller ingen børn. Endnu.

En digital kommentar fra studielederen 

Studieleder Mette Dencker, Institut for Medicin og Sundhedsteknologi tilføjer i en kommentar via e-mail:

- Som undervisere og vejledere af projektgrupper prøver vi at støtte bedst muligt op om vores studerende i denne – for os alle – uvante tid. Virkeligheden tager ofte et skift lige nu, og vi arbejder hårdt på de bedste løsninger for afvikling af fjernundervisning og vejledning via digitale platforme for vores studerende. Nogle uddannelser indeholder flere elementer af praktisk afprøvning og her er vi naturligvis særligt udfordret. Det er dog mit klare indtryk, at de studerende – sammen med vejlederne – finder gode, alternative veje til at omsætte teori til praksis på bedst mulig måde. Og dét er stærkt gået! Den aktuelle situation er udfordrende, men den viser styrken i bl.a. AAU’s projektmodel, hvor man som studerende træner i at tilpasse og justere til virkelighedens vilkår, præcis som i arbejdslivet, og det er en vigtig kompetence at tage med for alle studerende.