Kvalitetssikring - uddannelser på HST

Kvalitetssikring - uddannelser på HST

Kvalitetssikrings- og udviklingsarbejdet omkring uddannelserne varetages i høj grad i studienævnene. Det er i studienævnene, at der bl.a. følges op på nøgletal (datapakker) og resultater af semesterevalueringer. Det er også i høj grad studienævnene, der forholder sig til tilrettelæggelse og gennemførelse af undervisningen/uddannelserne og diskuterer udviklingstiltag (bl.a. ved studieordningsrevisioner).
Studienævnene samarbejder tæt med institutledelserne, som har det overordnede ansvar for at koordinere instituttets kvalitetssikrings- og udviklingsaktiviteter. og for at sikre, at universitetets procedurer for kvalitetssikring og-udvikling efterleves.
Studienævn, studieledere og institutledelser arbejder også tæt sammen om f.eks. udarbejdelse af uddannelsesevalueringsrapporter og handlingsplaner for uddannelserne og om opfølgning på semesterevalueringer.
På siden her og de underliggende sider kan du læse meget mere om, hvordan vi på HST arbejder med kvalitetssikring og udvikling af uddannelserne.
Udvalgte kvalitetssikringsområder
Baggrund
Pædagogisk- didaktisk kompetenceudvikling skal sikre og styrke kvaliteten af studieaktiviteterne og de studerendes samlede læringsudbytte samtidig med, at denne sammen med et højt fagligt niveau blandt andet skal bidrage til at fremme den studerendes motivation og faglige nysgerrighed. Den pædagogisk-didaktiske kompetenceudvikling skal derudover sikre at den studerende involveres og udvikles i overensstemmelse med AAU’s overordnede læringstilgang, PBL. Kompetenceudviklingen omfatter alle de forskellige typer af aktiviteter, der sætter den enkelte underviser og/eller gruppe af undervisere i stand til bedre at løse de opgaver, som retter sig mod studerendes læring, fx:
- Formel kursusaktivitet
- Erfaringsudveksling
- Sidemandsoplæring
- Kollegial feedback
- Udviklingsarbejde mv.
Dette kræver, at underviserne såvel videnskabeligt som pædagogisk og didaktisk er højt kvalificerede.
Ansvar
Prodekan orienteres om institutlederens plan for pædagogisk-didaktisk kompetenceudvikling.
Institutlederen har det overordnede ansvar for at sikre, at alle VIP ansat på instituttet løbende opkvalificerer deres pædagogiske/didaktiske kompetencer og fastlægger instituttets rammer og retning for udvikling af undervisernes pædagogiske/didaktiske kompetencer, inkl. at sikre udarbejdelse af plan herfor. Institutlederen har i samarbejde med studieleder og studienævn ansvaret for at følge op på evaluering af instituttets studieaktiviteter og sikrer, at pædagogisk/didaktisk kompetenceudvikling understøttes gennem ressourcer, der er synlige og allokerede hertil. Institutlederen synliggør derudover personalemæssige incitamenter som fremmer pædagogisk-didaktisk kompetenceudvikling.
Studieleder har i samarbejde med studienævn og institutleder, ansvaret for at følge op på evaluering af instituttets studieaktiviteter og understøtter institutlederen i arbejdet med løbende opkvalificering af de pædagogiske/didaktiske kompetencer i overensstemmelse med uddannelsens behov.
Studienævnsformand har i samarbejde med institutleder og studieleder ansvaret for at følge op på evaluering af instituttets studieaktiviteter.
Principper
Følgende principper danner baggrund for planen for den pædagogisk-didaktiske kompetenceudvikling:
1. Pædagogisk-didaktisk kompetenceudvikling adresseres:
- På institutniveau gennem retning, rammer og indsatser
- På individuelt niveau i MUS-samtaler.
2. De pædagogisk-didaktiske kompetencer udvikles iht. uddannelses-/undervisningsopgaven med fokus på de studerendes læring og læringsudbytte
- Med sigte på styrkelse af undervisernes forudsætninger for at tilrettelægge, deltage i og følge op på studieaktiviteter, der fører til et højt læringsudbytte
3. PBL som rammen for kompetenceudviklingen
- Retter sig mod centrale elementer knyttet til rollen som underviser, vejleder og eksaminator. Alle undervisere skal have gennemført introduktionsforløb til PBL.
4. Undervisernes pædagogisk-didaktiske kompetencer meriteres og anerkendes.
Plan
Institut for Medicin og Sundhedsteknologi leverer majoriteten af undervisningen på det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, herunder studienævnene for Sundhed og Teknologi (SN-ST), Idræt og Folkesundhedsvidenskab (SN-IF) og Medicin (SN-Med).
Nyansatte:
Som udgangspunkt skal alle adjunkter ved HST gennemføre adjunktpædagogikum og derudover skal nyansatte VIP’ere med undervisningsopgaver deltage i et SUND PBL-kursus, der arrangeres internt på HST. Nyansatte VIP’ere skal desuden deltage i AAU’s generelle PBL-introkursus arrangeret af AAU. Såfremt en nyansat VIP allerede har gennemført adjunktpædagogikum ved AAU (eller har fået merit herfor), forventes det kun at vedkommende deltager i SUND PBL-kurset.
Vejledere:
Det forventes, at vejledere deltager hvert andet år i SUND PBL-kursus.
D-VIP:
På HST har D-VIP en kontaktperson (fx semesterkoordinator eller kursus-/modulsansvarlig), som skal hjælpe med at formidle information om den anvendte pædagogik på den relevante uddannelse. Eksterne lektorer og undervisningsassistenter skal deltage i SUND PBL-kursus.
Casevejledere:
Alle casevejledere skal en gang hvert andet år deltage i casefacilitering-workshop, for at kunne fungere som casevejleder.
Vurdering af behov
Forskningsgruppeleder afholder MUS med VIP med undervisningsopgaver og i denne samtale er udvikling af undervisningskompetencer et obligatorisk emne, som naturligt tager udgangspunkt i den enkelte undervisers undervisningsportfolio.
Derudover bruger HST information fra AAU’s kvalitetssikringssystem (semesterevalueringer, semestergruppemøder, SurveyXact og bemandingsudvalg) til at udvikle både generelle og specifikke kurser og aktiviteter målrettet undervisere.
For uddannelser under SUND gælder, at der kontinuerligt arbejdes med kvalitetssikring og udvikling af den enkelte uddannelses tilrettelæggelse og indhold.
Den overordnede ramme herfor er, som for uddannelser generelt på AAU, gennemførelse af uddannelsesevalueringer og udarbejdelse og implementering af handlingsplaner.
Arbejdet hermed foregår for alle uddannelser i et seksårigt rul. Se studienævnenes kvalitetsopfølgningscyklus her.
Læs mere om, hvordan der arbejdes med uddannelsesevalueringer og handlingsplaner for HST's uddannelser.
På HST inddrager vi aftagere i arbejdet med kvalitetssikring- og udvikling af uddannelserne. Dialogen med aftagere omhandler i høj grad efterspørgsel af faglige kompetencer og uddannelsernes relevans for arbejdsmarkedet. Repræsentanter fra aftagere inddrages også i forbindelse med uddannelsesevaluering af uddannelser.
Med udgangspunkt i Universitetslovens bestemmelser om aftagerpaneler er der på SUND tre aftagerpaneler, hvoraf to er tilknyttet HST.
Aftagerpanel for de sundhedsvidenskabelige uddannelser er tilknyttet uddannelser under Studienævn for Sundhed og Teknologi samt Studienævn for Idræt og Folkesundhedsvidenskab.
Aftagerpanel for de teknologiske uddannelser er tilknyttet uddannelser under Studienævn for Sundhed og Teknologi.
Aftagerpanel for medicinske uddannelser er tilknyttet uddannelser under Studienævn for Medicin.
Aftagerpanelernes rolle er blandt andet at:
- Inspirere til udvikling af nye uddannelser (ordinære samt efter- og videreuddannelser)
- Rådgive om relevansen af og behovet for uddannelserne
- Medvirke i udviklingen af nye og eksisterende uddannelser
- Vejlede i forbindelse med uddannelsernes rekruttering af nye studerende, herunder bidrage med ideer til markedsføring
- Rådgive om uddannelsernes kvalitetssikring, herunder ved udvikling af nye undervisnings- og prøveformer
- Bidrage til universitetets viden om nationale og internationale tendenser inden for uddannelsesområdet og de ansættelsesområder, som uddannelserne giver adgang til
Alle aftagerpaneler afholder et møde om året. Se mødekalender, referater og medlemmer.
Som led i universitetets kvalitetssikrings- og udviklingsarbejde på uddannelsesområdet gennemføres for alle ordinære uddannelser én dimittendundersøgelse hvert 2. år.
Dimittendundersøgelserne indsamles via Danmarks Studieundersøgelse, der udsendes fra ministeriet hvert 2. år i ulige år i oktober måned.
Det betyder, at der på HST udarbejdes dimittendundersøgelser efter følgende plan:
Oktober 2025: spørgeskemaer udsendes.
November 2025: spørgeskemaerne lukkes.
Februar 2026: dimittendundersøgelser er tilgængelige for institutter.
Senest juni 2026: studienævn behandler undersøgelserne.
August 2026: institutter følger op på resultater og iværksætter evt. handlinger i uddannelsernes handlingsplaner via årlig kvalitetsopfølgning.
Dimittendundersøgelser for master- og diplomuddannelser udsendes fra centralt hold i lige år i maj. Instituttet modtager rapporter i efteråret, og studienævn behandler undersøgelserne senest december. Instituttet følger op på resultater og iværksætter evt. handlinger i uddannelsernes handlingsplan via årlig kvalitetsopfølgning.
På Institut for Medicin og Sundhedsteknologi gennemføres systematisk evalueringer af undervisning, semestre og uddannelser. I arbejdet tages udgangspunkt i AAU’s Procedure for evaluering af undervisning, semestre og uddannelser: Kvalitetssikringsdokumenter.
På siden her kan du læse mere om de forskellige evalueringsmetoder og hvordan vi arbejder hermed, se årshjul for evalueringsarbejdet m.m.
Evalueringer af undervisning, semestre og uddannelser gennemføres ved:
- Studiestartsevaluering - foretages ved elektronisk spørgeskema (SurveyXact) til alle studerende på 1. semester bachelor i oktober. Derudover evalueres studiestarten for alle studerende på 1. semester kandidat igennem semesterevalueringen, der udsendes ved semesterets afslutning (se nedenstående beskrivelse under Semesterevalueringer).
- Semestergruppemøder - der afholdes 2-3 møder på hvert semester (der kan være undtagelser på f.eks. specialesemestre). Til møderne inviteres studerende/repræsentanter for studerende og undervisere på semestret. Semesterkoordinator er ansvarlig for dagsorden og facilitering af møderne og samarbejder herom med studiesekretær. Brug gerne dagsorden- og referatskabelonen her. (engelsk version her). Studiesekretær udarbejder referater og samarbejder herom med semesterkoordinator. Referat fra møderne videreformidles til studienævnsformand/studienævnssekretær og offentliggøres her på siden.
- Semesterevalueringer – foretages ved elektronisk spørgeskema (SurveyXact) til studerende på alle semestre ved semesterafslutning. Uddannelsessekretariatet varetager udsendelse (til studerendes student-email med studienævn og relevant institut, som afsendere) og efterfølgende samling af evalueringsresultaterne. Materialet videreformidles til studienævnsformand/studienævnssekretær og semesterkoordinatorer og behandles i studienævn i sammenhæng med evalueringsrapport fra semesterkoordinator – se nedenfor. Efterfølgende offentliggøres resultatet af semesterevalueringerne (uden individuelle kommentarer) her på sitet.
- Studiemiljøet evalueres hvert 2. år i gennem Danmarks Studieundersøgelse og behandles af hhv. Campus Service, ITS, studienævnet og i institutrådet samt på semestergruppemøder. Efterfølgende får de studerende en tilbagemelding på hvilke ønsker, der er imødekommet. Tilbagemeldingen sker via oversigtsslide til semesterkoordinator til brug ved semestergruppemøde, ved opslag i bygningen samt ved opslag på Moodle med oversigtsslide samt link til uddybende information her på sitet.
- Evaluering af uddannelsesforløb - foretages ved elektronisk spørgeskema (SurveyXact) til studerende på alle afsluttende semestre på både kandidat- og bacheloruddannelser. Uddannelsessekretariatet varetager som ved semesterevalueringer udsendelse, opsamling og videreformidling, og der sker behandling i studienævn.
- Evaluering af klinikophold - foretages for MedIS- og Medicinuddannelsen særskilt. Evalueringerne behandles i Studienævnet for Medicin i sammenhæng med semesterevalueringer.
Efter afslutningen af hvert semester udarbejder semesterkoordinator en kort evalueringsrapport vedr. semestrets forløb. I rapporten inddrager og forholder semesterkoordinator sig til bl.a. tilbagemeldinger fra semestergruppemøder, evalueringsmøde, semesterevalueringer og evalueringer af klinikophold. Semesterkoordinators evalueringsrapport bliver behandlet i studienævnet. Desuden følges der op på rapporterne efterfølgende på semesterkoordinatormøder, hvor semesterkoordinatorer fra uddannelsen mødes med studieleder, studienævnsforpersoner og relevante repræsentanter fra studieadministrationen. Herved sikres, den kontinuerlige opfølgning på og overlevering mellem semestrene.
Der er således fokus på og arbejdes med opfølgning på evalueringsresultater i flere sammenhænge på SUND.
Studienævnsforpersoner og studieleder er i dialog om evt. opfølgningstiltag og studieleder inddrager ved behov institutleder, hvis der f.eks. i semesterevalueringer forekommer gentagne/alvorligere problemstillinger omhandlende enkeltpersoner. Hvis der i evalueringssammenhæng er omtale af studieadministrationen og behov for tiltag, går studielederen videre hermed til medarbejderens nærmeste leder.
Årshjul for undervisnings-, semester- og uddannelsesevalueringer
Studerende skal have god mulighed for kontakt til VIP gennem studieaktiviteterne og vejledes som udgangspunkt af VIP.
VIP skal være affilieret med HST og kun gennem aftale med viceinstitutleder, kan der afviges fra denne praksis.
Samtidig skal hovedvejleder på bachelor- og professionsbachelorprojekter samt kandidatspecialer være VIP med tilknytning til relevante forsknings-/fagmiljøer, medmindre der er tungtvejende faglige grunde til andet. Fx kan VIP, der er på orlov, og adjungerede lektorer og professorer ikke have ansvar for at varetage undervisning, vejledning eller eksamen. Adjungerede lektorer og professorer kan dog foretage gæsteforelæsninger.
Derudover skal hovedvejleder på bachelor- og professions-bachelorprojekter samt kandidatspecialer som minimum have en akademisk grad, der ligger over det akademiske niveau, den pågældende VIP skal vejlede på, samt have erfaring i projektvejledning og relevant faglig viden inden for projektets/specialets fagområde. Princippet kan fraviges i særlige tilfælde, hvor der er tungtvejende faglige grunde til det og den pågældende VIP har tilsvarende kvalifikationer.
Plan for evaluering med studerende på HST
Formål
Nye studerendes opfattelse af studiestart.
Evalueringsmetode
Studiestartsevaluering udsendes fra centralt hold i SurveyXact (kvantitativt).
Mindstekrav
Minimumskrav til spørgsmål:
- Rettidigt relevant information samt hvor uddybende information kan findes
- Fokus på faglig og social integration, der understøtter godt studiemiljø
- Forventningsafstemning med studerende ift. arbejdsindsats, PBL og studieaktivitetsmodel
Frekvens
Én gang årligt i oktober.
Omfatter
1. semester BA (ST, MedIS, IDR)
Behandling
Evalueringsrapporten behandles mhp. justering og udvikling af næstkommende studiestart.
Semesterkoordinator gennemgår evalueringsrapporten og evt. problematikker til umiddelbar opfølgning præsenteres for de studerende til førstkommende semestergruppemøde.
Studienævnet behandler studiestartsevalueringsrapporten på studienævnsmøde i november/december.
Opfølgning
Umiddelbar opfølgning på og tilbagemelding til studerende til førstkommende semestergruppemøde.
Ved behov for justering og/eller udvikling af studiestarten går studieleder og semesterkoordinator i dialog.
Tilbagemelding til studerende sker ved besked på Moodle, at referatet fra studienævnets behandling af evalueringsrapporten er godkendt og tilgængelig på instituttets site for kvalitetssikring.
Ansvarlige
Studieservice har ansvaret for at udsende evalueringen (oktober) samt for udarbejdelse af rapporter (november).
Studienævn er ansvarlige for behandling af evalueringsrapporter (november/december).
Studienævnssekretær har ansvar for offentliggørelse af referatet af studienævnets behandling af evalueringsrapporten.
Studieleder er ansvarlig for tilbagemelding til studerende.
Understøttende dokumenter
Evalueringsrapport fra SurveyXact fremsendt af Studieservice.
Formål
Nye studerendes opfattelse af studiestart.
Evalueringsmetode
Sammen med semesterevalueringen (efterår) i SurveyXact (kvantitativt).
Mindstekrav
Minimumskrav til spørgsmål:
- Rettidigt relevant information samt hvor uddybende information kan findes
- Fokus på faglig og social integration, der understøtter godt studiemiljø
- Forventningsafstemning med studerende ift. arbejdsindsats, PBL og studieaktivitetsmodel
Frekvens
Én gang årligt med semesterevalueringen ved afslutningen af 1. semester (udsendes dec-jan).
Omfatter
1. semester KA (ST, MedIS, IDR, FSV, KVT, MSK)
Behandling
Semesterkoordinator indarbejder rapportens resultater i semesterkoordinators evalueringsrapport i marts sammen med resultaterne af evaluering af studieaktiviteter (se beskrivelse nedenfor) til behandling på studienævnsmøde i april.
Studienævnet behandler studiestartsevalueringen sammen med evalueringen af studieaktiviteter (se nedenfor for beskrivelse) samt semesterkoordinators evalueringsrapport.
Opfølgning
På baggrund af studienævnets behandling og ved behov implementerer semesterkoordinator ændringer i den næstkommende studiestart. Hvis relevant inddrages institutledelse og studieledelse.
Tilbagemeldingen til studerende sker ved besked på Moodle om, at semesterkoordinators evalueringsrapport er godkendt og tilgængelig på instituttets site for kvalitetssikring.
Deadline for tilbagemelding til studerende er: juni.
Ansvarlige
Studienævn har primært behandlingsansvar.
Studienævn og kvalitetsmedarbejder har ansvar for SurveyXact og behandlingsvejledning.
Kvalitetsmedarbejder er ansvarlig for at igangsætte proces for udsendelse af spørgeskemaer (SurveyXact) til efterårssemestre (medio januar - primo februar) og efterfølgende rapportgenerering (primo marts).
Studienævn er ansvarlige for behandling af evalueringsrapporter og semesterkoordinators evalueringsrapport.
Studienævnssekretær har ansvar for offentliggørelse af semesterkoordinators evalueringsrapporter.
Understøttende dokumenter
Semesterevaluering i SurveyXact indeholdende studiestartsspørgsmål (efterår).
Behandlingsvejledning til SurveyXact resultater for semesterkoordinatorer.
Formål
Studerendes vurdering af semesterets tilrettelæggelse og sammenhæng, det faglige indhold og den pædagogiske/didaktiske kvalitet.
Evalueringsmetode
Semesterevaluering i SurveyXact (kvantitativ).
Semestergruppemøder (kvalitativ).
Mindstekrav
Der skal indsamles information om, hvorvidt det faglige indhold og den pædagogisk/didaktiske kvalitet bidrager til, at de studerende opnår læringsmålene i studieordningen.
Evalueringen skal indeholde systematiske og sammenlignelige data, så det er muligt at sammenligne evalueringerne over en årrække.
Frekvens
SurveyXact-evaluering: 2 gange årligt.
Semestergruppemøder: 4-6 gange årligt. (i semesterets sidste semestergruppemøde inkluderes en kvalitativ evaluering af pågældende semester).
Omfatter
1. - 6. semester BA
1. - 4. semester KA
Behandling
SurveyXact-rapporterne med resultaterne for evaluering af studieaktiviteter sendes til studienævn (typisk marts og oktober). Disse videreformidles til semesterkoordinator, som inddrager kursusansvarlige for input til evaluering af kursusmoduler.
Semesterkoordinator har det overordnede ansvar for udarbejdelse af evalueringsrapport. Der gives ca. 14 dage til at udarbejde rapporten, som inddrager evaluering af studieaktiviteter m/ kommentarer, studiestartsevaluering, evt. evaluering af uddannelsesforløb og referater fra semestergruppemøder.
Studienævn kan tilgå referater fra semestergruppemøder via instituttets site for kvalitetssikring til brug for behandling og godkendelse af semesterkoordinators evalueringsrapport i marts/april og oktober/november.
Studienævnet behandler SurveyXact-rapporterne med evalueringen af studieaktiviteter sammen med semesterkoordinators evalueringsrapport.
Opfølgning
På baggrund af studienævnets behandling af evaluering af studieaktiviteter og semesterkoordinators evalueringsrapport følges op ift. kursus-/modulansvarliges tilrettelæggelse af efterfølgende semestre samt i bemandingsplanlægningen.
Tilbagemelding til studerende sker med en besked på Moodle om, at den godkendte semesterkoordinators evalueringsrapport er tilgængelig på instituttets site for kvalitetssikring.
Deadline for tilbagemelding til de studerende er: hhv. juni og december.
Ansvarlige
Studienævn og kvalitetsmedarbejder har ansvar for SurveyXact og behandlingsvejledning.
Kvalitetsmedarbejder er ansvarlig for at igangsætte proces for udsendelse af spørgeskemaer (SurveyXact) til alle semestre (medio januar/medio juni) og efterfølgende rapport generering (marts/september).
Semesterkoordinator er ansvarlig for skemalægning og tilrettelæggelse af semestergruppemøder (2-3 stk), hvor semesterets sidste møde indeholder en kvalitativ evaluering af semesteret. Her kan med fordel anvendes den udarbejdede dagsordens- og referatskabelon. Er endvidere også ansvarlig for udarbejdelse af semesterevalueringsrapport.
Til semesterstart på efterfølgende semester afsættes tid til at svare på survey’en. Studiesekretær sender en reminder herom til semesterkoordinator.
Studienævnet er ansvarlig for indhentning af semesterkoordinators evalueringsrapport og den efterfølgende behandling, samt at sikre den godkendte rapport er tilgængelig på instituttets site for kvalitetssikring.
Understøttende dokumenter
Evaluering af studieaktiviteter i SurveyXact (efterårsevaluering indeholder studiestartsspørgsmål, forårsevaluering indeholder evaluering af uddannelsesforløb, studiemiljøevaluering i både forårs- og efterårsevaluering).
Behandlingsvejledning til SurveyXact-resultater for semesterkoordinatorer.
Dagsorden- og referatskabelon til semestergruppemøder (engelsk version her) mhp. systematisk og sammenlignelig facilitering og datasammenligning.
Formål:
De studerendes vurdering af KO’s tilrettelæggelse og sammenhæng, det faglige indhold og den pædagogisk didaktiske kvalitet.
Evalueringsmetode:
Spørgeskemaudsendelse fra Regionshospital Nordjylland (kvantitativ).
Semestergruppemøder (kvalitativ).
Mindstekrav:
Der skal indsamles information om, hvorvidt det faglige indhold og den pædagogisk/didaktiske kvalitet bidrager til, at de studerende opnår læringsmålene i studieordningen.
Evalueringen skal indeholde systematiske og sammenlignelige data, så det er muligt at sammenligne evalueringerne over en årrække.
Frekvens:
Spørgeskemaundersøgelse: to gange årligt
Semestergruppemøder: 2-6 gange årligt
Omfatter:
MedIS/Medicin 1.-6. semester BA
Behandling:
KO-evalueringsrapport sendes til studienævn for medicin (marts/oktober), som videreformidler til semesterkoordinator på de respektive semestre.
Semesterkoordinator indarbejder KO-evalueringsrapportens pointer i semesterkoordinators evalueringsrapport, som behandles sammen med semesterevalueringsrapporterne i studienævnet (marts/oktober). Semesterkoordinator skal i samarbejde med studiekoordinator (KO-ansvarlig) identificere action points fra KO-evalueringsrapporten. Studienævn godkender semesterkoordinators evalueringsrapport og offentliggør referatet fra behandlingen på studienævnsmødet.
Opfølgning:
Studieleder følger op på action points på møder med Regionshospital Nordjylland.
Semesterkoordinator følger op med de studerende på næstkommende semestergruppemøde samt gør opmærksom på, at referatet fra studienævnsmødet, hvor evalueringsrapporterne er behandlet og godkendt, bliver offentliggjort på HST’s hjemmeside for kvalitetssikring.
Ansvarlige:
Regionshospital Nordjylland er ansvarlig for udsendelse af spørgeskemaundersøgelser til evaluering af KO og udarbejdelse af rapporter.
Semesterkoordinator er ansvarlig for indarbejdelse af KO-evalueringrapportens pointer i semesterkoordinators evalueringsrapport.
Studienævn er ansvarlig for behandling af KO-evalueringsrapporten samt semesterkoordinators evalueringsrapport samt at offentliggøre referatet fra behandlingen på studienævnsmødet.
Understøttende dokumenter:
Behandlingsvejledning og skabelon for semesterkoordinators evalueringsrapport.
Formål
Studerendes opfattelse af det fysiske, psykiske, æstetiske og digitale studiemiljø samt krænkende adfærd og/eller diskrimination.
Evalueringsmetode
Studiemiljø på de ordinære uddannelser evalueres igennem Danmarks Studieundersøgelse (kvantitativ) og på semestergruppemøder (kvalitativt).
Studiemiljø på efter- videreuddannelser evalueres på semestergruppemøder (kvalitativt).
Mindstekrav
For ordinære uddannelser med centralt fastlagte spørgsmål indeholdt i Danmarks Studieundersøgelse.
For efter- videreuddannelser varetages evalueringen af semesterkoordinator på semestergruppemøder.
Frekvens
For ordinære uddannelser igennem Danmarks Studieundersøgelse, der udsendes i oktober hvert andet år i ulige år.
For både ordinær og for efter- videreuddannelser på semestergruppemøder som afholdes 2-3 gange pr. semester.
Omfatter
1. - 6. semester BA.
1. - 4. semester KA.
1. - 4. semester MA
Behandling
Evaluering af studiemiljø er inkluderet i Danmarks Studieundersøgelse samt i SurveyXact-evalueringen af studieaktiviteter.
Kvalitetsmedarbejder indsamler ønsker og udfordringer indsamlet gennem Danmarks Studieundersøgelse i en samlet oversigt (skabelon fremsendt fra Studieservice).
Semesterkoordinator noterer ønsker og udfordringer indsamlet ifm. semestergruppemøder i semesterkoordinators evalueringsrapport, som behandles i studienævn.
Kvalitetsmedarbejder indsamler uadresserede ønsker og udfordringer fra semestergruppemøder i den samlede oversigt.
Den samlede oversigt over ønsker og udfordringer i studiemiljø behandles efterfølgende af hhv. CAS, ITS, studienævn, instituttet samt prodekanen jf. procedure for opfølgning på og udvikling af studiemiljøet.
Opfølgning
Opfølgning på de forskellige typer af udfordringer og ønsker til studiemiljøet adresseres hhv. af CAS, ITS, studienævn, instituttet samt prodekan.
Tilbagemeldingen sker via Moodle til alle studerende, samt er tilgængelig via instituttets site for kvalitetssikring.
Form på tilbagemelding:
Institutoversigt (skabelon til opfølgning på udfordringer i studiemiljøet) formidles i en form, der er meningsfuld for studerende.
Deadline for tilbagemelding til studerende er: januar.
Ansvarlige
Ansvarlige som beskrevet ovenfor under evaluering af studieaktiviteter.
Studienævnsformand- og -sekretær sikrer ifm. studienævnets behandling af evaluering af studieaktiviteter, desuden registrering i skabelon for 'Opfølgning på udfordringer i studiemiljø' af alle typder af udfordringer i alle typer af studiemiljø.
Kvalitetsmedarbejder er ansvarlig for fremsendelse af udfyldt skabelon til 'Opfølgning på udfordringer i studiemiljø' til Studieservice.
Studienævn sikrer videreformidling til institutledelsen omkring fysiske og digitale udfordringer registreret i skabelonen for 'Opfølgning på udfordringer i studiemiljø'.
Understøttende dokumenter
Evaluering af studieaktiviteter i SurveyXact, resultatrapport fra Danmarks Studieundersøgelse samt referater fra semestergruppemøder.
Behandlingsvejledning til SurveyXact-resultater for semesterkoordinatorer.
Dagsorden- og referatskabelon til semestergruppemøder mhp. systematisk og sammenlignelig facilitering og datasammenligning.
Skabelon til 'Opfølgning på udfordringer og ønsker til studiemiljø' (sendes til Studieservice primo april).
Formål
Studerendes/dimittendernes oplevelse af uddannelsens sammenhæng og progression gennem hele uddannelsen.
Evalueringsmetode
Sammen med semesterevaluering i SurveyXact i foråret (kvantitativ).
Mindstekrav
Der skal indsamles information om, hvorvidt det faglige indhold og den pædagogisk/didaktiske kvalitet bidrager til, at de studerende opnår læringsmålene i studieordningen.
Evalueringen skal indeholde systematiske og sammenlignelige data, så det er muligt at sammenligne evalueringerne over en årrække.
Frekvens
Én gang årligt ved afslutningen af forårssemesteret.
Omfatter
6. semester BA.
4. semester KA.
Behandling
Evalueringsresultaterne fra evaluering af uddannelsesforløb indgår i SurveyXact-rapporten med resultater fra evaluering af studieaktiviteter.
Rapporterne sendes til studienævn (typisk marts og oktober) og disse videreformidles til semesterkoordinatorer.
Semesterkoordinator har det overordnede ansvar for udarbejdelse af evalueringsrapport. Der gives ca. 14 dage til at udarbejde rapporten, som inddrager semesterevaluering m/ kommentarer, studiestartsevaluering, studiemiljøevaluering, evaluering af uddannelsesforløb og referater fra semestergruppemøder.
Semesterkoordinators evalueringsrapport behandles og godkendes af studienævn.
Opfølgning
Tilbagemeldingen sker med en besked på Moodle om, at den godkendte semesterkoordinators evalueringsrapport er tilgængelig på instituttets site for kvalitetssikring.
Deadline for tilbagemelding til de studerende er: hhv. juni og december.
Ansvarlige
Studienævn og kvalitetsmedarbejder har ansvar for SurveyXact og behandlingsvejledning.
Kvalitetsmedarbejder er ansvarlig for at igangsætte proces for udsendelse af spørgeskemaer (SurveyXact) til alle semestre (medio juni) og efterfølgende rapport generering (september).
Studienævnet er ansvarlig for indhentning af semesterkoordinators evalueringsrapport og den efterfølgende behandling, samt at sikre den godkendte rapport er tilgængelig på instituttets site for kvalitetssikring.
Understøttende dokumenter
Spørgeskema i SurveyXact sammen med evaluering af studieaktiviteter (forår).